fredag 20 april 2012

20 år är lång tid...

Nu precis kom jag på att till sommaren har jag gått i skola i 20 år. Där kan man ju tro att det ska ta slut, men så är det inte, jag ska gå mer i skola, minst ett år till. Se där!
Vad har jag då gjort i 20 år kan man undra. En sammanfattning för alla och mig själv mest kanske...
I årskurs 1 till 4 gick jag på fina Gamla Vedeby, vi var den sista klassen som började och allt var väldigt oldschool. Skolan var som sagt väldigt gammal och om jag minns rätt tror jag att vi fick gå ut utomhus och sen ner i källaren när vi skulle gå på toaletten. Den skolan stängdes när vi slutade fyran och vi fick flytta till Lyckebyskolan. Vi kände redan till den skolan då vi fick gå dit när vi hade slöjd, ja vi gick till en annan skola och hade slöjd. Vi brukade också busringa från en telefonkiosk på rasterna. Man förstår ju att man börjar bli gammal alltså. Högstadiet gick jag på Vedebyskolan. Vedebyskolan låg på andra sidan "stora vägen" från Gamla Vedebyskolan och det var också där vi hade ätit vår lunch i årskurs 1-4. Vi gick mycket när vi var små förstår jag såhär i efterhand, inte konstigt man var smal som ett streck.
Efter högstadiet blev det 3 år på gymnasiet med naturinriktning. Skulle bli veterinär, det blev jag inte. Flyttade till Göteborg och började på lärarprogrammet, det höll i två år, sen insåg jag att jag ville ha ut mer av mitt liv än att bara längta till sommarlov, höstlov, jullov, sportlov, påsklov osv...
Jag gick två år på konstskolan i Simrishamn. Det var som att ha ett långt lov det med. Men det fick mig i alla fall in på Kunstakademiets Arkitektskole i Köpenhamn där jag har spenderat de senaste fyra åren av mitt liv, bortsett från ett halvår på Victoria University i Wellington.
Jahapp, bildkavalkad på det:
I Göteborg hade jag svart hår och gillade havet...

Det blev endel hästar på den där konstskolan, här en röd...


I Wellington uppfylldes en av mina drömmar.

Sånt här gör man på min skola, bygger alltså...

3 kommentarer:

  1. Det är så härligt att höra att det finns fler än jag som gått i skolan i allt för många år (?). Till sommaren är jag till och med uppe i 20,5 år. Men sen är jag äntligen klar! Kämpa på sista tiden Zara, du imponerar.

    SvaraRadera
  2. Kommer du ihåg när Arebark brukade vara nedstoppad i soptunnan, upp och ner, på väg tillbaks från matan? Haha, fy vad hemskt! /Elina

    SvaraRadera
  3. Oh ja, det minns jag. Det var tidet det, haha.

    SvaraRadera